Spring naar content

Checlist: Heb ik recht op een bijstandsuitkering?

Stap 1 van 16

• Voordat u begint

• Met deze checklist kunt u kijken of u in aanmerking komt voor een bijstanduitkering. Bent u benieuwd hoe wij met uw gegevens omgaan? Lees dan onze privacyverklaring (link opent in nieuw venster).

• Uitkering bij het UWV

• Informeer eerst of u recht heeft op een uitkering bij het UWV.
  • Studiefinanciering

• Informeer eerst of u studiefinanciering kunt aanvragen bij de Dienst Uitvoering Onderwijs.
  • AOW

• U kunt AOW aanvragen bij de Sociale Verzekeringsbank. U kunt ook een aanvullende bijstandsuitkering aanvragen als u geen volledige AOW-uitkering en te weinig pensioeninkomsten heeft.
  • Geen aanvullende bijstandsuitkering

U wilt geen aanvullende bijstandsuitkering aanvragen. Vraag AOW aan bij de Sociale Verzekeringsbank.
  • IOAW

• Informeer eerst of u bij de gemeente een IOAW-uitkering kun aanvragen.
  • IOAZ

• Als u erover denkt om te stoppen als zelfstandig ondernemer omdat u onvoldoende inkomen uit uw bedrijf heeft, komt u mogelijk in aanmerking voor een IOAZ-uitkering. Informeer eerst of u bij een IOAZ-uitkering kunt aanvragen.
  • Andere organisatie

• Vraag de uitkering aan bij de andere organisatie.
  • Bijstandsuitkering

• Volgens uw antwoorden heeft u mogelijk recht op een bijstandsuitkering als u voldoet aan deze voorwaarden:
  • Toelichting: hier vindt u meer informatie over de bijstandsnorm.
  • Toelichting: hier vindt u meer informatie over het maximaal toegestaan vermogen. Met vermogen bedoelen wij de waarde van alle bezittingen van uw gezin. Voorbeelden van vermogen zijn een koopwoning (in Nederland of het buitenland), geld, luxe-artikelen zoals een boot en auto, en andere waardevolle bezittingen. Woont u in een koopwoning met (veel) overwaarde (meer dan € 50.000 overwaarde)? Neem dan contact op met de gemeente. Dan kijken we samen met u of u recht heeft op een uitkering.
  • Uw leeftijd

• Bijstandsuitkering: 27 jaar of ouder

U kunt via werk.nl melden dat u een bijstandsuitkering wilt aanvragen bij de gemeente. Na verzending van uw melding nemen wij, binnen drie werkdagen, telefonisch contact met u op. Zorg ervoor dat u uw telefoonnummer correct hebt ingevuld en dat u bereikbaar bent. Als wij u telefonisch niet kunnen bereiken, kunnen wij u aanvraag niet afhandelen. Voor het aanvragen van deze bijstandsuitkering heeft u deze gegevens nodig van uzelf en uw huisgenoten (bijvoorbeeld uw partner, minderjarige kinderen of andere huisgenoten): volledige naam, geboortedatum, burgerservicenummer en nationaliteit DigiD van u en uw eventuele partner een geldig paspoort of identiteitsbewijs (geen rijbewijs) een rechtsgeldige verblijfsvergunning (indien van toepassing) inkomensgegevens (loon, alimentatie, belastingteruggave) gegevens over vermogen (bezittingen, waardepapieren, hoogte van schulden) hoogte van hypotheek of huur begin- en (mogelijke) einddatum van uw werk bij uw laatste werkgever bankrekeningnummer(s) en het saldo van de bankrekeningen Melden via DigiD voor bijstandsuitkering op www.werk.nl. Heeft u hulp nodig bij het melden? Neem contact op met Humanitas voor formulierenhulp.
  • Bijstandsuitkering: jonger dan 27 jaar

U kunt via werk.nl melden dat u een bijstandsuitkering wilt aanvragen bij de gemeente. Na verzending van uw melding nemen wij, binnen drie werkdagen, telefonisch contact met u op. Zorg ervoor dat u uw telefoonnummer correct hebt ingevuld en dat u bereikbaar bent. Als wij u telefonisch niet kunnen bereiken, kunnen wij u aanvraag niet afhandelen. Zoekperiode van 4 weken Vanaf het afronden van de online melding geldt voor u een zoekperiode van vier weken. Tijdens de zoekperiode gaat u zelf op zoek naar een opleiding of werk en houdt u bij wat u doet. U ontvangt thuis een brief met acties om op zoek te gaan naar een opleiding of werk. Het is belangrijk dat u alles doet wat er in de brief staat. Is dat niet zo, dan loopt u de kans om een lagere of zelfs geen uitkering te ontvangen. Heeft u (nog) recht op studiefinanciering? Dan bent u verplicht om een opleiding te zoeken. Kunt u geen opleiding volgen? Gebruik dan de zoektermijn om op zoek te gaan naar een baan. Dit kan ook een baan zijn die niet bij uw opleidingsniveau of interesses past. Dit geldt ook als u uzelf niet op tijd in kunt schrijven voor een opleiding of een langere periode moet wachten tot een opleiding start. Als u niet kunt werken of naar school kunt, dan moet u dit aantonen. Uitzondering zoekperiode U heeft geen zoekperiode als u verhuist naar de gemeente Hoeksche Waard vanuit een andere gemeente waar u al een bijstandsuitkering ontving. Ontvangt u nu nog een WW-uitkering? Zorg dan dat u vier weken voordat uw WW-uitkering eindigt een melding doet voor het aanvragen. De laatste vier weken van uw WW-uitkering gelden dan als zoekperiode om te zoeken naar werk of een opleiding. Zo regelt u het Voor het aanvragen van deze bijstandsuitkering heeft u deze gegevens nodig van uzelf en uw huisgenoten (bijvoorbeeld uw partner, minderjarige kinderen of andere huisgenoten): volledige naam, geboortedatum, burgerservicenummer en nationaliteit DigiD van u en uw eventuele partner een geldig paspoort of identiteitsbewijs (geen rijbewijs) een rechtsgeldige verblijfsvergunning (indien van toepassing) inkomensgegevens (loon, alimentatie, belastingteruggave) gegevens over vermogen (bezittingen, waardepapieren, hoogte van schulden) hoogte van hypotheek of huur begin- en (mogelijke) einddatum van uw werk bij uw laatste werkgever bankrekeningnummer(s) en het saldo van de bankrekeningen Melden via DigiD voor bijstandsuitkering op www.werk.nl. Heeft u hulp nodig bij het melden? Neem contact op met Humanitas voor formulierenhulp.
  • Bijstandsuitkering

U kunt geen bijstandsuitkering aanvragen bij de gemeente.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.