Spring naar content

Aanvraag van hijsen van een vlag en/of het aanlichten gemeentehuis

Stap 1 van 5

• Zo werkt het

• Als niet-commerciële organisatie of inwoner van gemeente Hoeksche Waard kunt u een aanvraag doen om een bepaalde vlag te hijsen bij beide gemeentehuizen in Maasdam en Oud-Beijerland. Of om beide gemeentehuizen te verlichten in een bepaalde kleur om aandacht te vragen voor een onderwerp of thema.

Het vlaggen bij of aanlichten van gebouwen om aandacht te vragen voor een bepaald onderwerp/thema geeft een krachtige boodschap naar de samenleving. Daarom zijn er enkele voorwaarden aan een aanvraag verbonden.
  • Voordat u begint

1. De aanvrager is zelf verantwoordelijk voor de communicatie over de gebeurtenis (wat is de boodschap, waarom wilt u dit vertellen en hoe gaat u dit doen). De aanvrager deelt dit met de gemeente en zorgt voor aandacht in de media in aanloop naar of rond het vlag- of verlichtingsmoment.
    2. Een aanvraag moet op tijd worden ingediend: (minimaal 21 dagen voor het hijsen van de vlag of het verlichtingsmoment).
    3. Een aanvraag is voor het algemeen nut, dus van belang voor de samenleving als geheel. Een aanvraag met een commercieel, religieus of politiek doel wordt afgewezen.
    4. De aanvraag moet goed onderbouwd zijn. Belangrijk hierbij is of er een relatie is tussen het onderwerp waarvoor aandacht wordt gevraagd en gemeentelijk beleid en/of gemeentelijke invloedssfeer.
    5. Bij de aanvraag moet worden aangegeven of het gaat om een eenmalig verzoek of dat verzocht wordt ieder jaar op deze datum de vlag te hijsen en/of de gemeentehuizen te verlichten.
    6. Bij een verzoek om een bepaalde vlag te hijsen, moet de aanvrager op tijd 2 vlaggen bij de gemeente (t.a.v. team Facilitair) aanleveren.
  • Hoe lang duurt het?

• De aanvraag wordt met een advies voorgelegd aan de bestuurder die het onderwerp in portefeuille heeft. Dat is de burgemeester of een wethouder. Het kan een paar weken duren voor de aanvraag is behandeld en er een besluit is. Daarom is het ook belangrijk om een aanvraag op tijd (minimaal 21 dagen voor de gebeurtenis) in te dienen. U krijgt per e-mail een antwoord op uw aanvraag.
  • Privacy

• Wij verwerken uw persoonsgegevens voor uw aanvraag voor het hijsen van een vlag bij/ verlichten in kleur van de gemeentehuizen in gemeente Hoeksche Waard. Deze gegevens worden verwijderd na 2 jaar. Voor meer informatie over het verwerken van uw persoonsgegevens verwijzen wij u naar ons privacystatement op de website: Privacyverklaring – Gemeente Hoeksche Waard (link opent in nieuw venster).
  • Correspondentie
    Wilt u het antwoord op deze aanvraag graag per e-mail ontvangen? Vul dan “Ja” in bij de vraag Digitaal antwoord. Let op, u moet dan wel een geldig e-mailadres invullen.
  • Bijzondere dagen

• Voor het vlaggen bij gemeentelijke gebouwen wordt het nationaal vlagprotocol gevolgd: Vlaginstructie | Koninklijke vlag | Het Koninklijk Huis. Wordt er volgens dat protocol gevlagd wordt bij overheidsgebouwen? Dan wordt in Hoeksche Waard de vlag gehesen bij de gemeentehuizen in Maasdam en Oud-Beijerland, en op de kerktorens die in gemeentelijk beheer zijn. Verder wordt op Veteranendag de speciale veteranenvlag gehesen bij beide gemeentehuizen en op Coming Out Day de regenboogvlag.

Daarnaast worden beide gemeentehuizen op een aantal bijzondere dagen in het jaar in kleur verlicht. In 2022 zijn dat:
  • DatumAanleidingKleur verlichting
    26 maartEarth HourAlle verlichting uit
    27 aprilKoningsdagOranje
    10 oktoberDag van de Duurzaamheid (onderwijs)Groen
    11 oktoberComing Out DayPaars
    25 novemberOrange the World (Internationale Dag tegen geweld tegen vrouwen)Oranje
    10 decemberDag van de Rechten van de MensBlauw
  • DD slash MM slash JJJJ
    LET OP: Minimaal 21 dagen voor de gebeurtenis
  • Is deze gebeurtenis éénmalig of wilt u dat de gebeurtenis waar u een aanvraag voor doet opgenomen wordt in de kalender en ieder jaar terugkeert?
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.